KinoCircus - A filmes blog

we_need_to_talk_about_kevin1.jpg

A Beszélnünk kell Kevinről számomra 2011 egyik legkiemelkedőbb alkotása. Lynne Ramsay brit rendezőnő harmadik filmjével olyan finoman megkomponált pszicho-thrillert rakott le azt asztalra, ami nagyon ritka ebben a műfajban. Az anyaság kérdéskörének azt a részét boncolgatja, amely általában tabu szokott lenni, nem csak a filmművészetben. A kérdések pedig így hangzanak:  Mennyiben vonható felelősségre egy anya a gyermeke cselekedeteiért? Az emberi gonoszság önmagától generálódik, vagy a neveltetéstől, a környezettől alakul ki?

Eva (Tilda Swinton) megpróbálja helyrehozni életét, de az előítéletes emberekkel nehéz dolga van. Minden egyes nap éri valami atrocitás, pl. a házát és a kocsiját piros festékkel öntik le, vagy az utcán látszólag minden ok nélkül felpofozzák. A legrémisztőbb az egészben  az, hogy úgy tűnik ez számára teljesen természetes. Magányos, sőt remete életet él, de a folyton fel-feltűnő flashback-ek arról tanúskodnak, hogy nem volt ez mindig így.

we_need_to_talk_about_kevin2.jpg

Eva élete akkor vált pokollá, mikor teherbe esett fiával, Kevinnel (Ezra Miller). A legrosszabb anya-fiú kapcsolat iskolapéldája ez. A folyamatos engedelmetlenségek, rosszindulatú cselekedetek mind inkább arra ösztönzik Eva-t, hogy meggyűlölje első szülött fiát. Férje (John C. Reilly) sem segít neki az egyre inkább nyilvánvaló tragédia megelőzésében; szerinte Kevin csak egy tipikus fiú. Eva akkor lel egy kis nyugalomra, amikor megszületik második gyermekük, Celia. Kapcsolatuk olyan idilli, mint ahogy a nagy könyvben meg van írva. Azonban Kevin egyre fokozódó gonoszsága összetör minden emberi kapcsolatot. Akkor látunk rajta némi emberséget, amikor a Tell Vilmos történetek hatására elkezd érdeklődni az íjászat iránt. Ez az enyhülés azonban csak a játszma része, ami olyan borzalmakhoz vezet, amit elképzelni is alig tudunk.

we_need_to_talk_about_kevin3.jpg

A film vágása és szerkesztése zseniális, nem lineárisan mutatja be a cselekményeket, hanem több idősávban, apránként, a feszültséget egyre jobban fokozva. Tilda Swinton korszakos zsenije tökéletesen visszaadja a lelkileg meggyötört, minden szinten megalázott anya karakterét. Külön ki kell emeljem a Kevint megformáló Ezra Miller félelmetes alakítását, róla még biztosan hallani fogunk.  A film képi világa egyáltalán nem tolakodó, jól jelzi ezt, hogy pl. a kezdő képsorban is megidézett (La Tomatina fesztiválon), paradicsomban tobzódó emberek látványa talán a legdurvább vizuális thriller elem az egész filmben. Ramsay olyan klasszikusokat idéz meg, mint Stanley Kubrick Ragyogása, vagy Alan Parker Angyalszíve.

A fenti kérdésekre mindenkinek saját magának kell megtalálnia a válaszokat, mert azok nincsenek a szánkba rágva. Én a behaviorista emberképpel értek egyet, miszerint sem jók, sem gonoszak nem vagyunk, hanem a környezetben lejátszódó események hatására leszünk ilyenek vagy olyanok. A film viszont megingatott ebben a hitben, ezért már megérte megnézni és elmélyedni a történetben. A film iránt érdeklődőknek pedig - Churchill után szabadon - nem ígérhetek mást csak vért (ha nem is szó szerint), erőfeszítést, és könnyeket.

1 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://kinocircus.blog.hu/api/trackback/id/tr854606691

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Enzselik 2012.06.24. 23:04:28

Ma néztem meg ezt a filmet, elég súlyos volt és elgondolkodtató.
Én abban hiszek, hogy az ember eredendően rossz. Nem lehet egyértelműen kijelenteni, hogy Kevin viselkedése az anya hibája. Hiszen rengeteg példa van arra, hogy egy gyermek szeretetben nő fel vagy egy teljesen átlagos családban, annak minden problémájával, mégis (sorozat)gyilkos lesz, de olyan is akad, hogy egy anya eltaszítja magától gyermekét (illetve mindkét szülő), de mégis képes lesz a családalapításra, képes lesz szeretet adni és kapni.
A film szerintem egy lehetséges verzióját mutatja be az okoknak, amiért egy gyerek brutális tetteket követhet el.
Teszi mindezt zseniálisan, emlékeztetve a 21 gramm című filmre, ahol szintén ugrálunk az időben, a végén aztán szépen összeáll minden. A Kevint alakító gyerekszínészek is hihetetlenek, simán el tudom róluk képzelni, hogy valóban ennyire sérültek, gonoszak. Tilda Swinton és Ezra Miller pedig tökéletesen hitelesek.
A végét én úgy értelmeztem, hogy az anya magát hibáztatja Kevin viselkedése miatt, ezért visel el minden támadást a környezetében, ezért látogatja a fiát és ezért öleli meg. Az egész olyan bizarr, borzongató és fájdalmas.
Elég mellbevágó élmény volt ezen a szép vasárnap délután.