KinoCircus - A filmes blog

Van olyan népcsoport, nemzetiség és etnikum, akik iránt mások ellenszenvet tanúsítanak. Sokszor nem tudják a pontos okát, hogy miért, egyszerűen csak van az az érzés, amely generációról generációra száll – mert akarva vagy akaratlanul, de beleneveljük utódainkba – és nem marad más, csak a keserű gondolat egymás iránt, mindkét oldalról. Hogy mit tanít ez a film? Empátiát.

20123683_6_IMG_FIX_700x700.jpg

Fliegauf Benedek alkotása, a Csak a szél méltán kapta meg 2012-ben a berlini filmfesztivál zsűrijének nagydíját, valamint 2013-ban a filmkritikusok fődíját, a B. Nagy László-díjat. Drámája a 2008-2009-es romagyilkosságokat dolgozza fel, amikor is brutális kegyetlenséggel öltek meg családokat, gyermekeket sem kímélve.

A Csak a szél egy cigány család egy teljes napját mutatja be. A szereplők nem profi színészek: hétköznapi emberek, hétköznapi beszéddel és ettől lesz nagyon is valós az alkotás. Kicsit olyan, mintha dokumentumfilmet néznék.

A történet Mariról, gyermekeiről, Annáról és Rióról, valamint édesapjáról szól. Ők négyen nagyon rossz körülmények között élnek, még áram sincs a házukban. Egy nem éppen jó benyomást keltő férfinek pedig 400.000 forinttal tartoznak. Az egyedüli reményük csak a családfőben, Mari férjében van, aki már egy éve kint él Kanadában. Szeretnének utána menni, és Torontóban letelepedni, ám erre egyelőre nincs pénzük.

Az anya két helyen is dolgozik, hogy el tudja tartani családját; reggelente közmunkát végez, a délutánjait pedig a helyi iskola takarításával tölti. Eközben a lánya, a visszahúzódó és csendes Anna szorgalmasan jár iskolába, majd utána a rosszéletű szomszédjuk elhanyagolt gyermekét gondozza.

Testvére, Rió az iskolát inkább kerüli, és habár rosszfiúnak tűnik, teljesen helyén van a szíve. A félelemtől, hogy családjának baja eshet a támadások során, a házuktól nem messze egy bunkert szerel fel, ahova elmenekülhetnek, ha életükre törnek a gyilkosok. A nagypapa inkább mellékszereplőként funkcionál; ő nagyon beteg már, menni pedig alig bír.

Végig egyfajta feszültséget lehet érezni a filmben. Mindenki retteg attól, hogy az ő családja lesz a következő. Mikor Rió véletlenül kihallgatja két rendőr beszélgetését, az egyikük megdöbbentő kijelentéseket tesz: véleménye szerint rossz romákat ölnek meg, hiszen akik eddig áldozatul estek, normális emberek voltak; azokat kéne meggyilkolni, akik bűnözők, másoknak csak ártani tudnak.

Este, mikor a főszereplők nyugovóra térnek, furcsa zajokat hallanak. Mari próbálja megnyugtatni fiát, hogy csak a szél az, ám ekkor otthonukba törnek, és elkezdődik a mészárlás. Rió el tud még menekülni az erdőbe, de a támadók követik őt, és lelövik.

Az utolsó jelenet egy hullaházban játszódik. Sokkoló az áldozatok arcán az a számtalan apró luk, amit a sörétes puskák okoztak. Viszont csak három halott van. Rió vajon túlélte, vagy holttestét még nem találták meg a rendőrök?

A film annyira közel hozza ezt a családot a nézőhöz, hogy a végén csak két kérdés marad: miért pont ők? És, hogy lehetnek ilyen kegyetlen emberek a világban, akik családokat ölnek meg, csupán azért, mert romák?

Forrás: www.origo.hu

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://kinocircus.blog.hu/api/trackback/id/tr915599336

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.