Science fictionnek nevezte Leox Carax világhírű francia filmrendező új filmjét, a Holy Motors-t, amelynek szerdai premierjére Magyarországra látogatott. A rendező elmondta: elsősorban az foglalkoztatta, hogy mi ma a valóság, fel tudjuk-e vállalni tetteink következményeit.
Leos Carax - polgári nevén Alex Christophe Dupont - a szerdai budapesti sajtóbeszélgetésen szólt arról is, hogy a Holy Motors nem a filmezésről, a moziról szól. A film címét értelmezve rámutatott, hogy a filmezésben mindig nagy szerep jutott a gépeknek, a némafilmek korában például a kamerák olyan nagyok voltak, "mintha Isten szeme" tekintene le a szereplőkre. Szerinte a technika fejlődésével a kamerák is egyre kisebbek lettek, mára szinte észrevehetetlenek.
"Csak a filmet fedezték fel, a többi művészeti ág a kezdetektől fogva létezik" - szólt a mozi fejlődéséről, hozzátéve, szerinte a filmnek az egykori némafilmekben tapasztalt "primitív erőt" kellene újra felfedeznie, mindazt, ami elveszett a fejlődés során.
A beszélgetésen szóba kerültek a filmbeli rövid szerepei is, mivel a Holy Motors nyitó képsoraiban ő is feltűnik. Megjegyezte: erre azért volt szükség, mert régóta nem forgatott és szüksége volt bemelegítésre. Mint fogalmazott, a nyitójelenet egyfajta "jégtörőként" funkcionált. Olcsó filmet akart, ezért Párizst választotta helyszínül, főszereplőnek pedig barátját, Denis Lavant-t, filmjeinek szinte állandó szereplőjét kérte fel.
Arra a kérdésre, hogy miért készített kevés nagyjátékfilmet, mi okozta a Pola X című (1999) alkotása utáni hosszú szünetet, azt felelte, hogy anyagilag A Pont-Neuf szerelmesei és a Pola X is bukás volt, és nagyon elkeserítette, hogy a nézőket nem érdekelték a filmek. "Próbálkoztam filmekkel az elmúlt években, de nem sikerült megvalósítani őket" - tette hozzá.
Megjegyezte, hogy bár filmtervei nagy költségvetésű koprodukciók lettek volna, mégsem a pénz hiányzott, hanem az alkotótársak. Kiemelte: számára nagyon fontos, hogy kikkel dolgozik együtt. Denis Lavant-ról elmondta, hogy régóta barátok, szinte szomszédok, a Tokyo című szkeccsfilmje előtt azonban évekig nem beszéltek egymással. A Holy Motorst a Tokyo forgatása alatt közösen eltöltött idő inspirálta, egy jelenetet át is emeltek a 115 perces alkotásba. Szerinte Denis Lavant az eltelt évtizedekben rengeteget fejlődött színészileg, ezért rá írta a szerepet. Megjegyezte, hogy a korábbi filmjeiben ő dirigálta a színészt, a Holy Motors azonban már közös munka volt.
A magyar mozikban csütörtöktől játszott film szerinte science fiction, hiszen a főhős egy limuzinban utazgat egyik életből a másikba. Az a kérdés foglalkoztatta, hogy mi ma a valóság, szembe tudunk-e nézni azzal, vágyunk-e még a cselekvésre, s ha igen, fel tudjuk-e vállalni tetteink következményeit.
Elmondta, hogy a zene mindig fontos szerepet játszott az életében, gyerekkorában például gitározott. A zenével leginkább örömet, érzelmeket fejez ki filmjeiben. A Holy Motorsban nemcsak Kylie Minogue ausztrál énekesnő tűnik fel, hanem Bertrand Cantat francia rocksztár-botrányhős, a Noir Désir frontembere is, aki Denis Lavant barátjaként került a rendező figyelmébe.
Leos Carax terveiről annyit árult el, hogy egy szuperhősről szeretne filmet forgatni, de ehhez még producert kell keresnie, hisz Albert Prévost - akivel már A Pont-Neuf szerelmesei óta együtt dolgozott - a Holy Motors elkészülte után nem sokkal elhunyt.
Forrás: MTI
Kép forrása: http://arizona.newszap.com/csp/mediapool/public/dt.main.ce.Home.cls?name=bPostPage&bPostPageId=35256