Manapság már igen divatossá váltak a különböző „leltárok”! Magyarán szólva elárasztották a könyvesboltokat a címükben különféle számokat feltüntető listaszerű albumok, amelyekben rövid összefoglalást olvashatunk egy-egy zenekarról és annak albumairól, egy-egy olvasmányról.... s még számtalan társuk! Az ajánlott könyv az első ilyen típusú „alapműveket” tartalmazó leltárszerű számbavételnek számít. Nem utolsó sorban elég jól sikerült a válogatás, ami a feladat nagyságát tekintve már egy jeles eredmény.
Steven Jay Schneider főszerkesztő gyűjtötte maga köré (többnyire) az Egyesült Államok és más országok filmes szakembereit akik 500, 300 és 200 szóban foglalták össze és ajánlották a mozi különleges, furcsa, filozófikus, akciódús, néma, „művész”, populáris, történelmi, már-már kultikusnak számító alkotásait! A főszerkesztői előszóban olvashatjuk, hogy nem akartak a válogatásnál „alacsonyabb” és „magasabb” rendű kategóriákat állítani. A cél inkább: „…olyan filmgyűjtemény….ami egyenrangúan és egyenlő tisztelettel kezel minden műfajt és hagyományt.” Ebben a válogatásban úgy el lehet merülni, mint Seherezádé (Sahrazád) 1001 éjszakán át tartó történeteiben. S a varázslat mellett ott a nevelő célzat is: „”Az 1001 film, amit látnod kell, mielőtt meghalsz, mint címe is sugallja, nemcsak informálni és ajánlani szeretne, hanem öszönözni is: lelkes nézőkké tenni a kíváncsi olvasókat, akik tisztában vannak azzal, hogy az idő rövid, a kihagyhatatlan filmek listája pedig hosszú. A könyvborító provokatív képe, ami a Psycho című film zuhanyzós jelenetének hírhedt képkivágata, mindenképp felkelti az érdeklődésünket. S ezt fokozzák a könyvben szereplő igényes képek, korabeli filmplakátok, s olyan filmkockák, fényképek megjelenítése, amelyek nem láthatók a filmben. Ám a legfontosabb a tömör, lényegre látó, „emészthető” filmelemzések a szakma jeles kritikusaitól, tanáraitól, akikről rövid jellemzés is olvasható. Nagyon hasznosak a műfaj-, rendezők- és a név szerinti mutatók, amelyek megkönnyítik a tájékozódást. A magyar kiadás szerkesztője, Bori Erzsébet is írt egy megjegyzést a főszerkesztői előszóhoz. Ebben elmondja, hogy ez az 1001 film, már nem is az az 1001 film: „Nem állt szándékomban felülbírálni az eredeti válogatást, de Európa közepéről (vagy a közép-keleti széléről) máshogy fest a filmvilág, mint Amerikából nézve.” Azt jelenti, hogy több klasszikus magyar film került a válogatásunkba. De ez még növeli értékét e könyvnek, mivel tisztában kell lennünk nemzeti filmművészetünk egy-egy csúcsalkotásával is! Sok fiatal számára ez érthetetlen, akik már a „popcorn movie”-kon szocializálódtak. Meg kell próbálni! Érdemes! :) Az egyik legősibb szerkesztési módszert követve kronologikusan halad a válogatás, Georges Méliés 1903-as alkotásától (Utazás a Holdba) egészen a Millió dolláros bébiig (ez könyv a 2005-es kiadás). Ebben az utazásban találkozhatsz a szívünkhöz közel álló csavargóval Chaplinnel, az ijesztő Nosferatuval a vámpírral, az eszelős Dr. Caligarival, aki Radírfejjel diskurál; egy másik kabinban ülnek a nehézfiúk, ahol Al Capone próbál rendet tenni a veszekedő Michael Corleone és Tony Montana között.; de feltűnik a taxisofőr és a szarvasvadász is egymással ölelkezve, akik megrészegülten szédelegnek tovább Greta Garbo és Marilyn Monroe csábos pillantásait követően; ők pedig teljesen el vannak alélva Vincent Vega (John Travolta) táncától! S a sort lehetne folytatni! De ezt a könyvet kézbe kell venni, lapjait megízlelni (nem szó szerint), megszagolni (szó szerint), megcsodálni! A válogatás impozáns külseje és értékes belseje összhangban van.
S végezetül annyit mondhatunk, hogy ez a vaskos olvasmány a legtürelmesebb, legértékesebb úti társunk lehet a film 1001 éjszakán (vagy tovább) át tartó utazásán!
1001 film amit látnod kell, mielőtt meghalsz, főszerk.: Steven Jay Schneider, Bp.,Gabo, 2005.